Pivo z chleba? Ušetří potraviny a poskytne neopakovatelný zážitek

Problematika plýtvání jídlem je v poslední době často propíraným tématem, které už vytvořením potravinových řešili také čeští zákonodárci. Přitom i tu nejběžnější potravinu, kterou pravděpodobně každý týden všichni kupujeme, je místo vyhození do koše možné využít i jinak. Řešením může být pivo z chleba.

Nápad přitom není nijak nový. Naopak, jedná se o jednu z nejstarších receptur na výrobu zlatého moku, která je asi čtyři tisíce let stará a pochází z Mezopotámie. V posledních letech ji však začali nadšenci, včetně Čechů, znovu oprašovat.

Nápadu se ujal před lety například francouzský sládek provozující minipivovar v Bruselu Sébastien Morvan. Ten tehdy odhadl, že přidáváním starého chleba do směsi může ušetřit až 30 procent ječmene. To odpovídá přibližně jednomu a půl krajíci chleba na lahev piva. I přesto, že nalezení správného poměru trvalo asi rok, Morvan se nevzdával. Hlavně proto, že pivo obdobným způsobem vznikalo již tisíce let před Kristem.

Právě za účelem výroby pivního chleba přitom vznikl v Londýně samostatný pivovar, který vyrábí nápoj náležitě pojmenovaný „Toast Beer“. Chleba získává výrobce z nedaleké pekárny, která z bochníků odřezává patky, jež by v jiném případě mířily do kontejneru. Samotný pivovar přitom odhaduje, že v koši skončí 44 procent veškerého toustového chleba, který britské pekárny upečou. Místo toho z něj mohlo vzniknout pivo, které se vyznačuje jemnou karamelovou chutí. Ochutnat přitom můžete z několika druhů, kromě ležáku také IPU nebo APU.

Také proto se nápadu před několika měsíci zhostila i budějovická Jihočeská univerzita, která uvařila pokusnou várku v rámci výzkumu na Zemědělské fakultě. K výrobě přitom použila tradiční druh Šumava, celkem vzniklo 200 litrů světlého ležáku. Receptura vychází od britských kolegů, jen musela být kvůli jinému druhu chleba upravena. Hlavním úkolem bylo především nadrcení chlebu na jemné části, aby se neucpávala technologie.

Nápad na výrobu piva z chleba do Českých Budějovic přivedla česká pobočka Efficient Consumer Response, tedy iniciativy, která se zabývá udržitelným rozvojem.

Facebook Komentáře

Související